maandag 10 oktober 2011

Ik hou van eten!



In alle eerlijkheid
Ik hou van eten. Ik vind het geweldig om te eten. Ik zou de hele dag door kunnen eten. Met gemak. Geen enkel probleem. Dat ik het niet doe is een ander verhaal, maar ik zou het wel kunnen. En wat voor eten maakt dan niet eens zoveel uit. Een tussendoortje, het ontbijt, de lunch of het diner; het is allemaal lekker!

Het borrelen van de buik, een knorrende maag en een hoofd die roept 'mmm eten, eten, eten!' Best lastig. Want ja onbeperkt je gang gaan en alles eten wat je maar tegenkomt kost ten eerste erg veel geld, en ten tweede is het bovenal erg slecht voor de gezondheid. Zeker als je, net als ik, een voorliefde hebt voor juist wat ongezond eten.

De geur van eten
Goed eten verleid je al met de geur. Denk aan de geur van vers gebakken brood, of van het gebruik van allerlei lekkere kruiden. Zodra je denk 'jammie' gaat het rammelen daar in die buik. Tenminste; zo werkt dat bij mij. Een geur kan mijn trek in eten doen toenemen. Vooral als je ergens binnenstapt en er een heerlijke geur je tegemoetkomt. Ach, wat is dat heerlijk!

De smaak
Eten moet natuurlijk wel lekker zijn. Schijn bedriegt. Gelukkig is dat met eten wat mij betreft zeldzaam. Als het lekker ruikt, er lekker uitziet dan smaakt het ook lekker. Zo hou ik bijvoorbeeld totaal niet van bloemkool. De geur staat me dus al tegen. Als ik het op een bord zie vind ik het eten ook al meteen minder lekker. Gelukkig; smaken verschillen.

Alleseter
Nou zou je bijna denken dat wanneer je van eten houd, je ook echt veel lust. Dat is bij mij dan weer niet het geval. Ik ben een kieskauwer eerste klas, hoewel dat met de jaren wel wat beter wordt. Er zijn heel veel dingen die ik niet lust, ook niet als ze op een of andere speciale manier bereid wordt en het nog lekkerder zal zijn. Ik lust gewoon veel niet. En hetgeen wat ik lust is niet altijd even gezond, maar wel in allerlei variaties te eten.

Gezondheid
Je zou bijna denken dat als iemand zoveel van eten houd, dat die persoon ook wel erg dik moet zijn. Dat is bij mij niet het geval, ik kan wel mate houden. Ik hou van lekker eten, maar wel in mate. Gewoon niet te veel ongezonde dingen in huis halen is voor mij de truc. Haal ik weleens wat lekker ongezond dan is het ook zo op. Wat je niet hebt kan je ook niet eten dus dat werkt voor mij echt het beste. En blijven bewegen natuurlijk zodat af en toe best wel eens wat extra's gegeten mag worden.

Verzadiging
Ken je het gevoel van verzadigdheid? Dat je vol zit? Dat je echt denkt 'ha wat heb ik toch ontzettend lekker gegeten' Heerlijk toch dat gevoel?
Het blijft altijd wel oppassen dat je niet te ver doorslaat met als gevolg pijn in de buik en een avond wc-hangen. Is altijd weer zonde van het lekkere eten. Veel fijner is om rustig ervan na te genieten dat je toch zo ontzettend lekker gegeten hebt.

Gezelligheid
Waar mijn liefde voor eten vandaan komt?
Ik link het met gezelligheid. Het is een gevoelskwestie. Een gevoel van warmte en nostalgie. De herinnering aan gezellige maaltijden of de warmte in huis. Iets eten is altijd leuker als je het met meer mensen doet. Die warme maaltijd smaakt veel beter als je met z'n allen gezellig aan tafel zit. Die reep chocolade smaakt veel beter als je die samen deelt. Eten brengt saamhorigheid. Eten maakt gelukkig, of tenminste, het geeft even een geluksgevoel. Heerlijk.

©JaneOnira

Geen opmerkingen:

Een reactie posten