woensdag 26 oktober 2011

Divali, het lichtjesfeest

Vandaag; 26 oktober 2011, is het Divali. Divali is een belangrijk Hindoestaans feest wat zijn oorsprong heeft in India. Lang geleden was ik er zo onder de indruk van, dat ik er nog steeds jaarlijks aandacht aan besteed.

De achtergrond

Divali wordt (volgens Wikipedia) symbolisch bedoeld als “de overwinning van het goede over het kwade, overwinning van het licht over de duisternis, overwinning van de gelukzaligheid over de onwetendheid”.

Religieus gezien valt Divali steeds weer op een andere dag maar vindt eigenlijk altijd in oktober en/of november plaats. Eigenlijk wordt het 5 dagen gevierd, elk met eigen mythen en rituelen. De 3e dag is dan vandaag waar het volgens de Hindoestaanse kalender een donkere nacht is.
Tijdens Divali wordt de god Lakshmi vereerd. Er zijn vele verhalen achter Divali.  Lakshmi is de godin van rijkdom, welvaart, liefde, geluk en vrede.

De viering van Divali

De mensen en hun huizen horen rein te zijn bij Divali; zuiver en schoon. Men dient vergetarisch te zijn, en niets te eten waarvoor dieren lijden, worden gebruikt of voor worden gedood. Er wordt veel zoete hapjes gemaakt en uitgedeeld. Er worden Diya's aangestoken. Dit zijn van klei gemaakte kommetjes die je vult met pit en olie, en aansteekt op het moment dat het donker gaat worden. Uiteraard voorafgegaan door bidden. In elke (belangrijke) kamer wordt een Diya geplaatst. Bij het branden van deze lichtjes nodig je Lakshmi uit om naar het huis te komen, en de bewoners te zegenen en te beschermen.

Mijn "viering"

Uiteraard ben ik een leek, en weet ik er alleen maar van wat ik toen heb gezien, geleerd en er over heb gelezen. Natuurlijk weet ik heel veel dingen niet, en voer ik waarschijnlijk rituelen niet of niet goed uit. De gedachte achter Divali vind ik mooi. Toen ik in India was, was het zo mooi. Al die lichtjes overal. Het lekkere vegetarisch eten en de ontzettend lekkere zoete hapjes. Het vuurwerk. We waren daar maar op vakantie, maar kregen wel allerlei lekkers aangeboden. Daardoor besteed ik er nu nog aandacht aan. Ik vind het een mooie gedachte om het huis en jezelf te reinigen, om God te eren en bescherming en zegening te vragen over je huis. Dat je thuis een veilig huis mag zijn en dat het een nieuw jaar wordt vol met voorspoed.

Op een dag als vandaag ben ik vegetarisch, maak ik het huis schoon, brand ik vanavond wierook en diya's. Ik doe het vast niet zoals het 'hoort', ik doe vast dingen verkeerd, niet goed, of wat dan ook. Maar ik doe het wel met mijn hart. Omdat ik erin geloof en hoop dat het bescherming bieden zal.

Divali

©JaneOnira

Geen opmerkingen:

Een reactie posten