zaterdag 29 oktober 2011

Geveld door het norovirus


Jawel het is weer eens zover. Ik heb weer eens een buikgriepje te pakken. Gek genoeg pak ik die vrijwel elk jaar weer mee. Blijkbaar heb ik nogal een gevoelig maag-darmkanaal want je zou toch denken dat je na alle aanvallen ik al heb gehad het sterk genoeg zou zijn om ook dit virus door te slaan. Maar nee, een uitbraak op mijn werk en hup, daar lig ik. Of zit ik. Of ren ik. Naar bed, bank, en vooral wc.
Nee zeg want kan je jezelf toch zielig vinden als je zo beroerd bent. Rillingen, buikpijn, overgeven, diarree. Je slap voelen en haast niet op je benen kunnen staan. Ziek, zwak en misselijk. Gelukkig gaat het vandaag weer ietsje beter.
Het norovirus
Het norovirus is een verwekker van diarree (dat had ik nog niet gemerkt). Het is zeer besmettelijk (verassend). De symptomen bestaan uit misselijkheid (check), braken (check), hoofdpijn, buikpijn (check), diarree (check), maagkrampen (check), spierpijn (check), malaise (check) en milde koorts (check).
Helaas, er bestaat geen geneesmiddel, en gaat vanzelf weer over na één tot vier dagen. Belangrijk is genoeg vocht, suikers en zouten binnen te krijgen om uitdroging te voorkomen (doe mijn best). Handen wassen is belangrijk om het niet door te geven.

En toch heb ik het
Hoewel ik door mijn werk heel goed weet hoe belangrijk handenhygiene is, heb ik het toch te pakken. Helaas, blijkbaar kom ik er niet onderuit, hoe goed ik mijn handen altijd was (desinfectie werkt niet bij noro). Natuurlijk zou het ook zomaar kunnen dat ik een ander virus heb, dat weet ik niet zeker. Op mijn werk werden de zieke patienten gekweekt, die hebben het dus zeker. Eén plus één is twee dus grote kans dat het dit virus is. En dus probeer ik goed te blijven drinken. Wat crackers en beschuit te eten. En vooral mezelf niet al te zielig te vinden. Oh, daar gaat het weer. Sorry, moet even rennen...............................

(rivm.nl, wikipedia.nl)
© JaneOnira

1 opmerking:

  1. Jammer dat je ziek bent, maar toch weet je ondanks je brakheid nog wat gevats te schrijven!
    Beterschap en go girl!

    BeantwoordenVerwijderen