zaterdag 16 juni 2012

Vrouwen en auto's


Wij snappen er niet veel van. Van auto’s. Oke nu generaliseer ik enorm want uiteraard zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen. Natuurlijk is niet iedereen zoals ik, maar veel ook wel.
Vrouwen en auto’s... Mankeert er eens iets aan de auto, dan kan iemand zo hard uitleggen wat hij wilt over wat er allemaal mis is, snappen doen we het niet. We knikken ‘ja’ en ‘aha’, maar denken stiekem ‘het zal mij een worst wezen, maken die hap’.
Ze zeggen ook dat vrouwen niet goed kunnen autorijden. Als dat werkelijk zo is, wat ik mij toch afvraag, dan val ik daar niet onder. Ik kan goed autorijden. Vind ik zelf dan. Nog nooit een paaltje of boom geraakt. Oh nee, ik vergeet bijna die ene keer dat ik met een busje op een heel smal paadje moest keren en de boom vergat. En dat het busje iets langer is dan een normale auto, dus heb ook wel eens een prullenbak geraakt. Maar goed, dat zijn incidenten en is niet structureel. Een ongeluk heb ik wel ooit gehad, maar was niet mijn schuld. De schuldige was overigens wel een vrouw die niet goed uitkeek en voorrang nam waar ze het niet had. En ja, ik heb wel eens niet goed uitgekeken en een ontzettend mooie kras gemaakt op een Mercedes van een jonge jongen die daar heel hard voor gespaard had. Oeps. Maar toch, toch vind ik dat ik best goed kan autorijden. Ik kijk (meestal dan) goed uit, rijd door en schakel niet haperend.
Het enige waar ik dan geen verstand van heb is van de mechaniek van de auto. Zolang die prima rijdt is het goed. Veranderd dat, wordt ik toch een beetje zenuwachtig.
Nu rijd ik rond in een 11-jaar oude.. tja, wrak wil ik het niet noemen, maar enigszins krakkemikkig wordt ie wel. Mijn beste auto laat mij weleens in de steek. Steeds vaker helaas. Elke keer is er wel iets mis mee. Hij kraakt en rammelt aan alle kanten. Kortom; ik vrees dat het tijd wordt voor een ander wagentje.
Maar waar in vredesnaam begin je als vrouw zijnde? Zoveel soorten en maten. Oké budget is belangrijk; een splinternieuwe gaat het niet worden. Duidelijk. Maar ja, ik  wil ook geen oude tweede hands die ook snel weer aan vervanging toe is, hij moet wel even meegaan. Hij moet er leuk uit zien, hip, niet te klein, niet te groot, stoer, vlot rijden, weinig mankementen vertonen, en vooral ook zuinig zijn. Ik rijd best een hoop kilometers per maand dus een zuinige auto (maar ook in belasting) is wel belangrijk.
Zoek op internet en je ziet door alle auto’s de juiste niet meer. Waar begin je? Welke auto is leuk en betaalbaar? Is veilig en zuinig? Hoe zit dat met die milieuvriendelijke auto’s eigenlijk? Die ‘hybride’ dingen? Koop je een auto bij een particulier of toch veiligheidshalve bij een garage?
Welkom in autoland... Zucht.
©JaneOnira

2 opmerkingen:

  1. Heb ik gelukkig nog geen last van haha! Leuk geschreven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ik heb totáál geen verstand van wat er onder de motorkap zit, maar ik kan inparkeren als een malle ;) Al moet je me niet vragen om op een helling op te trekken :P

    BeantwoordenVerwijderen