maandag 21 november 2011

Harde schijf en ander computerleed


De computer... Of in mijn geval, de laptop... Wat een uitvinding! Echt waar; ik zou het ding niet meer kunnen missen. Maar ach, wat krijg je er soms ook ontzettende hoofdpijn van.
Iedereen kent het wel; programma’s die traag zijn, vastlopen, of dingen doen die jij eigenlijk niet wilt. Het is de vraag of het daadwerkelijk aan de computer annex laptop ligt dan wel aan de gebruiker. In mijn geval zou dat laatste zomaar kunnen zijn. Ik ben namelijk niet een erg handige computergebruiker. Enkele collega’s op mijn werk vinden van wel, maar ja die zijn een stukje ouder en hebben het computertijdperk nooit echt meegekregen. Ik mag ook niet klagen hoor, ik weet er aardig mijn weg mee. Wat ik wil lukt meestal wel. Uiteindelijk dan. Na uren zoeken, googlen en uitproberen. Je reinste tijdverspilling, maar goed, doel bereikt.
Vandaag is echter een slechte dag. Ik dacht heel enthousiast; laat ik eens die foto’s op de computer gaan zetten die ik straks nodig heb. Dus ik heel hard het programma zoeken waarmee ik de foto’s altijd bekijk en eventueel iets bewerk. Zoeken, zoeken, zoeken. Niet te vinden. Googlen dan maar. Google is your best friend. De mijne in ieder geval, zou niet weten wat ik zonder Google moet. Hoe had ik anders moeten weten over het bestaan van Xead of hoe ik het beste mijn gordijnen kan wassen? Precies, dat bedoel ik. Zo handig.
In ieder geval, op zoek naar dat ene programma dus. Leuk, ik dacht iets gevonden te hebben. Nog gratis ook! Downloaden maar. Dacht ik. Het downloaden lukte wel. Na het klikken op het woord ‘downloaden’ is daar niet veel aan. Het programma openen is echter een probleem. Wat blijkt? Het is een update, je moet er een eerdere versie van op je computer hebben staan. Dat is juist het probleem. Zucht. Verder zoeken dan maar.
Helaas, niets te vinden, niets werkt. Toch begrijp ik het niet. Waar is dat programma toch gebleven? Hij stond toch wel op mijn computer, ik weet het zeker.
Dan gaat er ineens, een beetje te laat, een lampje branden. Die harde schijf. Die was kapot gegaan. Alles kwijt. De harde schijf was niet meer te redden. Back-ups? Euhm. Nee die had ik niet. Misschien van een paar foto’s en documenten maar dat was het dan ook. Helaas pindakaas. Er is een nieuwe harde schijf in dit machientje gekomen. Vandaar dus ook geen programma. Balen. De enige oplossing lijkt een betaalde versie te zijn. Joepie. Even doorsparen dus. Of nog even doorzoeken. Wie weet, is er ergens toch nog een gratis versie te vinden.
©JaneOnira

Geen opmerkingen:

Een reactie posten