zondag 20 september 2015

Boekenwurm

Ik hou van boeken. Als het zou kunnen zou ik bijna niets anders doen dan hele dagen doorbrengen met het lezen van boeken. Dit kan van alles zijn; fictie, non-fictie, wetenschappelijk, het maakt mij eigenlijk niet uit. Ik vind het heerlijk om meegevoerd te worden in andere werelden, andere situaties. Niet in het hier zijn, maar daar waar het boek zich in bevindt. Of veel leren van een boek. Nieuwe weetjes opdoen, interessante wetenswaardigheden lezen (en vervolgens proberen te onthouden natuurlijk).

Ik lees vrijwel altijd voor het slapen gaan. Op een enkele keer na moet ik toch altijd even lezen. Meestal is dit fictie of non-fictie. Een wetenschappelijk boek, zelfhulp boek of wat dan ook, zal niet snel te vinden zijn op mijn nachtkastje.Voor het slapen moet ik ontspannen en niet (teveel) aan het denken gezet worden. Op dit moment ligt er een boek van Nicci French, "Dinsdag is voorbij". Ik kan hun boeken altijd wel waarderen. Ik heb geen lievelingsboeken, ik heb geen voorkeursgenre. Ik lees eigenlijk alles zolang het maar leesbaar is, dat wil zeggen: het gaat ergens over (hoewel boeken met 'slap gelul' voor de afwisseling ook best eens leuk zijn maar dan moet het boek wel samenhang hebben en toch ergens over gaan) en het leest makkelijk weg. De zinsopbouw moet zodanig zijn dat het makkelijk te lezen is, niet te lange zinnen, zeker ook niet te korte (dan heb ik het gevoel een kinderboek te lezen, hoewel ik kinderboeken zeker ook kan waarderen past dat niet bij boeken voor volwassenen) en niet volstouwen met allerlei bijvoeglijke naamwoorden of ingewikkelde woorden. Er moet wat vaart in zitten, als je 3 bladzijdes vol maakt over het beschrijven van een boom dan ben ik er snel klaar mee. Tenzij de boom natuurlijk allerlei mysteries bevat...

Daarnaast lees ik op dit moment veel studieboeken. Een noodzaak, het hoort tot slot bij de studie, maar meestal wel interessant genoeg om mij geboeid te houden. Ook 'zelfhulpboeken' of hoe je die categorie ook mag noemen ligt op dit moment op tafel (kom ik later nog eens op terug). Verhalen - of dichtenbundels, ook heerlijk. Ik lees eigenlijk van alles. Zelden gebeurt het dat ik een boek niet uitlees.

Als ik alle tijd van de wereld had, dan zou ik het wel weten. Dan zou ik elke dag minimaal een boek lezen. Weer lid worden van de bibliotheek en een eigen 'bibliotheek' in huis. Zo'n kamer vol met gevulde boekenkasten en heerlijke fauteuils.Wat heerlijk zou dat zijn!

1 opmerking: