dinsdag 27 december 2011

Terugblikken op het afgelopen jaar


Deze tijd van het jaar, zo tegen het einde van dit jaar en bijna het begin van volgend jaar, zit weer vol terugblikken. Terugblikken op het afgelopen jaar, alle hoogte- en dieptepunten.
Mijn jaar begon goed. Hoewel geteisterd door wat lichamelijke probleempjes, begon het jaar goed. Het was leuk, het was prima. Halverwege het jaar sloeg dat om. Omstandigheden die nog altijd voortduren. Omstandigheden waardoor het jaar niet zo goed eindigt als hoe het begon, en waardoor ik er alsnog op terugkijk als een ‘zwaar jaar’.
Nu is het jaar bijna ten einde. Goede hoop heb ik voor het nieuwe jaar. Het zal nog niet denderend van start gaan, dingen hebben tijd nodig. Hopelijk zal het in het loop van het jaar beter worden. Misschien gebeuren er nog wel goede dingen, en zijn de wonderen de wereld nog niet uit.
Voor mij mag het al nieuw jaar zijn. Ik kijk er ook wel naar uit. Ik kijk liever niet meer terug naar wat dit jaar geweest is, en begin vol frisse moed aan een nieuw jaar. Natuurlijk neem je alles van het afgelopen jaar met je mee. Het maakt me ook zelfbewuster en misschien ook wel sterker, juist door die nare omstandigheden.
Hoop doet leven, en zo is het echt. Een nieuw jaar vangt bijna aan. Een jaar vol nieuwe kansen en mogelijkheden. Een jaar om nog sterker te worden en narigheid te overwinnen. Hopelijk een jaar om een periode goed af te sluiten en weer vooruit te kunnen kijken, weer beginnen met een echt, nieuw leven.
Aan goede voornemens doe ik niet. Heb ik ook nooit echt gedaan. Ik zie wel wat het nieuwe jaar mij brengen zal.Ik hoop dat in 2012 de wereld niet echt zal vergaan, want ondanks alle tegenslagen, omstandigheden en narigheid, is het leven veel waard.
©JaneOnira

Geen opmerkingen:

Een reactie posten