vrijdag 16 december 2011

Have a Merry Christmas!


Kerst. Waar ik het altijd een mooie tijd vind, mag het van mij nu wel weer voorbij zijn. Stom is het dat wanneer je in een periode zit vol met heftige gebeurtenissen en alle emoties die erbij komen kijken, dat ineens wegvalt. Dat je er echt geen zin in hebt. Dat je rilt van al die irritante kerstliedjes op de radio. Dat je jezelf irriteert aan al dat kerstgedoe op tv of bij alles wat je dan ook maar door de brievenbus krijgt. Dat je de winkels zoveel mogelijk probeert te mijden. En mensen al helemaal. De vraag “En, wat ga jij doen met de feestdagen?” kan ik wel uitkotsen.
Natuurlijk zijn veel mensen zich hier niet van bewust. Natuurlijk laat ik ook niet blijken wat ik voel en denk, dat doe ik wel als ik alleen ben. Of hier, op dit witte scherm.
De kerstdagen staan voor mij voor warmte en gezelligheid. Veiligheid, geborgenheid. Het gelukzalige gevoel. Je gaat teveel denken ‘hoe het toen was’, en verlangt daarnaar. Maar tijden veranderen. Dingen gebeuren. Je leven wordt anders. Ineens is het allemaal niet zo belangrijk meer.
Ik ga werken met de kerstdagen. Heerlijk. Laat mij maar. Uit fatsoen zal ik ook zeker een familiebezoek afleggen. Meer voor hun dan voor mijzelf. Hoewel ik weet dat het best zal meevallen, en dat het ongetwijfeld ook echt leuk gaat worden, is er iets anders waar ik naar verlang. Ik zal moeten accepteren dat het nu niet zo kan zijn. That’s life.
Toch verstop ik mij liever. Lekker onder de dekens. Lekker op de bank hangen. Het gezellig hebben in mijn eentje. Allemaal lekkers kopen voor mij alleen en dan lekker veel lezen. Geen tv. Alle die zoetsappigheid hoeft voor mij niet dit jaar.
Ik kijk uit naar verder. Naar het nieuwe jaar. In de hoop dat het nieuwe jaar beter zal zijn dan hoe dit jaar geƫindigd is.
©JaneOnira

1 opmerking:

  1. Amen!!! (hoewel ik heel veel steun heb aan mijn familie, gelukkig...)

    BeantwoordenVerwijderen