zondag 12 mei 2013

Moederdag


Deze door de commercie opgeblazen dag is toch een ‘bijzondere’ dag. Ik vind namelijk dat moeders best even in het zonnetje mogen staan. En natuurlijk kan dat het hele jaar door, maar het is toch goed om daar eens per jaar even bewust bij stil te staan?
Ik mag mezelf gelukkig prijzen met een hele lieve, betrokken moeder. Die betrokkenheid heb ik vaak uitgelegd als bemoeizucht en honderden malen boos naar haar toegeschreeuwd: “dat zoek ik zelf wel uit!” of een “bemoei je er niet mee!”. Maar ik begrijp het wel. Ze heeft gewoon het beste met me voor, en wil me helpen in de weg dat leven heet.
Ze heeft het niet altijd makkelijk gehad met mij en ik heb haar ook vaak genoeg gekwetst; maar toch is ze daar altijd. Als ik haar nodig heb is ze er, als ik haar niet nodig heb is ze er ook. We hebben een gezond contact, bellen elkaar regelmatig maar niet teveel. Zien elkaar regelmatig, maar niet teveel. Gaan samen een dagje er op uit. Ja, ik ben heel blij met mijn moeder. Niets is haar teveel. Ze helpt me altijd en doet nog meer dan waar ik om vraag.
Ik ben heel dankbaar voor alles wat ze voor me gedaan heeft en nog steeds voor me doet. Ook al is ze niet altijd eens met mijn keuzes en maakt ze zich zorgen om mij; ze respecteert mijn keuzes en beslissingen wel. Ze heeft me (samen met mijn vader natuurlijk) veel bij gebracht; attent zijn voor een ander, wat goed en wat fout is, verstandig omgaan met geld, hoe je de was kan doen zonder dat alles krimpt, sterk zijn en doorzetten ook al zie je het even niet meer zitten.
En hoewel ik ook dingen van haar zie waar ik in verschil, ik realiseer me dat ik steeds meer op haar lijk. Ook al vind ik dat helemaal niet zo leuk, ik zou er trots op moeten zijn. Want ook al is mijn moeder niet volmaakt, voor mij is ze perfect.
De commercie buit deze dag uit. De winkeliers maken er graag gebruik van. Bloemenzaken en parfumeries maken een van de beste omzetten van het jaar. Maar daar maak ik mijn moeder niet blij mee. Wat zegt een cadeautje? Wat zegt een bloemetje? Wat zegt enkel het samenzijn? Een tekst uit het hart geschreven zegt zo veel meer. Deze Moederdag realiseert mijn moeder hoeveel ze voor me betekent en hoe ik waardeer wat ze allemaal voor mij doet. Daar kan geen bloemetje tegen op.
Helaas is niet iedereen gezegend met zo’n moeder als ik. Of hebben niet meer de mogelijkheid om met hun moeder samen te zijn. Ik prijs mezelf gelukkig.
©JaneOnira

Geen opmerkingen:

Een reactie posten