zaterdag 18 mei 2013

Ik ben goed


Hoe vaak zeggen wij dit nou tegen ons zelf? “Ik ben goed.” “Ik ben lekker.” “Ik ben de beste.”
Er zijn mensen die dat meerdere keren per dag tegen zichzelf zeggen. Of dat enkel is om zichzelf moed in te praten of dat ze het daadwerkelijk geloven weet ik niet. Het merendeel zal dit echter niet snel zeggen, niet hardop althans. Want; ‘men mag niet arrogant zijn’.
En toch is het zo lekker om dit eens hardop tegen jezelf te zeggen. “Ik heb dit echt zo ontzettend goed gedaan vandaag, daar kan echt niemand tegen op.” Je voelt je zelfverzekerder en wanneer je in jezelf gelooft, geloven andere mensen je ook sneller.
Het is toch een algemeen gegeven dat we het heel vervelend vinden als mensen te koop lopen met hun eigen superioriteit. We vinden deze mensen arrogant. Vaak zijn deze mensen dat juist helemaal niet. Het is dan een manier om onzekerheid te verbergen. Want hoe vaker tegen jezelf zegt dat je echt goed kan zingen, des te sneller neem je de stap om te gaan auditeren bij een of andere wannabe-talent-show. Om vervolgens hevig teleurgesteld en boos weg te gaan; want hoe durven ze het te zeggen dat je niet kan zingen; die juryleden hebben er blijkbaar echt geen verstand van.
Wij mensen zijn er goed in om onszelf voor de gek te houden. Je beter voordoen dan je eigenlijk bent is normaal. We lopen niet te koop met ons verdriet en onze zorgen. Nee, die bewaar je voor thuis of bij je naasten. Op de vraag hoe het met je gaat zeggen we 9 van de 10 keer ‘goed’, ook al is dat helemaal niet zo. Hoe meer je echter tegen je zelf zegt ‘het gaat goed’ hoe beter je jezelf voelt. Mits je de pijnlijke punten niet onderdrukt en ook zeker toelaat om latere problemen te voorkomen.
Ik ben goed in wat ik doe, en dat weet ik. Maar ik loop er niet mee te koop. Dat ik dit überhaupt durf op te schrijven had ik een paar jaar geleden nooit gedacht. Maar tijden veranderen, je leert en je groeit. Ik groeide in mijn zelfverzekerdheid. Hoewel dat uiteraard nog wel eens kan fluctueren; ik blijf tot slot een vrouw. Bevestiging blijf ik nodig hebben. Wie niet?
Zelfs de persoon die zo hard roept dat hij/zij toch o zo goed is, zelfs die heeft bevestiging nodig. Die persoon hoort eigenlijk het liefst ‘ja inderdaad, je bent echt goed’. Maar als er niemand is die het tegen je zegt, dan zeg je het toch lekker tegen jezelf? Geloven in jezelf is niet verkeerd. Blij zijn met jezelf is een heel mooi iets. Wanneer slaat zelfverzekerdheid echter om in arrogantie?
©JaneOnira

1 opmerking:

  1. "Wanneer slaat zelfverzekerdheid echter om in arrogantie?" Als er nooit tegen je gezegd wordt dat je niet goed bent, denk ik.
    Maar je bent goed tegen jezelf zeggen is, voordat het lekker voelt eerst aartsmoeilijk ...

    BeantwoordenVerwijderen