maandag 26 september 2011

Al het begin is moeilijk!

Al het begin is moeilijk... Waar of niet?
Vandaag begin ik aan nieuwe mogelijkheden. Waarom zou ik het niet proberen?

Het begin


Schrijven doe ik al lang. Al heel erg lang. Werkstukken en opstellen op de basisschool maakte ik met alle plezier! Heerlijk vond ik dat. Geconcentreerd een leuk opstel schrijven. Naar de bibliotheek op zoek naar boeken over een onderwerp. Deze boeken vervolgens volledig doorspitten, om daar vervolgens een heel lang en uitgebreid werkstuk van te maken. Versierd met allerlei plaatjes die ik dan weer vond in de tijdschriften van mijn ouders. Zo ging dat toen nog, handgeschreven opstellen. Het klinkt alsof ik al heel oud ben terwijl dat ook reuze meevalt. Nog onder de 30, dus zo lang is het nou ook weer niet geleden toch?
In ieder geval, ik vond dat zo leuk! Het schrijven. En niet alleen die werkstukken en opstellen. Nee ook hele verhalen maakte ik. Lange verhalen, korte verhalen. En vooral onafgemaakte verhalen. Ik wist nooit goed waar ik met mijn verhaal heen wilde, of hoe ik verder moest. Vaak las ik weer een boek, en dan kreeg ik ineens weer hele andere ideeen. Lezen dat deed ik ook graag en nog steeds met alle plezier.

 

De ontwikkeling

Verhalen bleef ik schrijven. Verslagen vond ik nog steeds leuk om te maken, in tegenstelling tot de meeste klasgenoten. Ik ging een blog bijhouden. Ik werd gelezen door andere mensen! Eng!
Maar op een gegeven moment werd ik druk. Studie, baan, uitgaan, relatie krijgen en het schrijven verslapte. Niet alleen het schrijven trouwens, ook het lezen werd een stuk minder en er ontstond een enore boekenstapel.

Tot nu!
Tot vandaag, want ik ga weer wat meer schrijven. Gewoon omdat ik het leuk vind.

Wat is er dan zo moeilijk?

Ik wil het goed doen, dat schrijven. Ik wil mezelf verbeteren. Hopelijk is dit een leerschool en kan ik mezelf verbeteren. Maar het begin is moeilijk. Durf ik dit wel? Kan ik het wel? Waar moet ik allemaal over gaan schrijven dan?
Het was even een drempel om overheen te stappen, je geeft toch weer een stukje van jezelf bloot. Een goed begin begint bij de voorbereiding. Al dagenlang surf ik rond, lezend.. Benieuwd wat andere mensen schrijven. Kan ik dat ook?
Maar als je nergens aan begint dan weet je het ook niet. Dus hup, die stoute schoenen aantrekken en actie maken van hetgeen je zo leuk vind om te doen. Zo eng is het niet.
Komen de echte moeilijkheden niet pas als je ergens al mee bezig bent?

©Jane Onira (ook geplaatst op http://www.xead.nl/al-het-begin-is-moeilijk)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten