zondag 15 september 2013

Persoonlijke Ontwikkeling


Het klinkt misschien wat vaag en onduidelijk ‘persoonlijke ontwikkeling’. Dat is het wellicht ook, tot slot gaat het om een persoonlijke ontwikkeling. Persoonlijk dus en voor iedereen anders.
Ik ben veel bezig met mijn eigen ontwikkeling. Wie ben ik, waar sta ik voor, waar wil ik heen, waar krijg ik energie van, wat heb ik in mijn mars, wat kan ik voor anderen betekenen. Het is allemaal niet pasklaar. Er is geen echt antwoord te geven op ‘wie ben ik nou eigenlijk’. Je antwoord vandaag zal anders zijn dan die van gister of van morgen.
Het werken aan je zelf, je kwaliteiten, je inzichten is iets van onschatbare waarde. Het is essentieel om te groeien. Nieuwe inzichten, nieuwe ideeën, nieuwe drijfveren veranderen je leven. Je staat er anders in, denkt anders over dingen na, wordt zelfverzekerder, luistert beter naar een ander.
Persoonlijke ontwikkeling is moeilijk te omvangen en te omschrijven omdat het voor iedereen zo anders is. Hoewel iedereen wel worstelt met vergelijkbare zaken. Je eigen onzekerheid, de vraag hoe je dingen anders aan kan pakken of bespreekbaar kan maken, hoe je een ander kan overtuigen, wat de reden is van je bestaan. Het zijn vragen die vrijwel iedereen heeft, maar waar de een meer of minder van bewust of mee bezig is.
Zo heb ik een collega die erg leeft met het idee ‘het is zoals het is’. Aan de ene kant bewonder ik dat enorm, omdat je dan sneller accepteert dat dingen soms nou eenmaal zijn zoals ze zijn. Wat ze dan weer mist, is hetgeen wat je met het gegeven doet. Het is zoals het is en ze gaat verder.
Bij mij werkt dat anders. Soms zijn dingen inderdaad zoals ze zijn. Op sommige dingen heb je geen invloed. Waar je wel invloed op hebt is wat je ermee doet, en in hoeverre je het je leven laat beheersen, of je het de volgende keer ook zo zou aanpakken of het toch heel anders zal doen. En daarin zit de groei. De persoonlijke ontwikkeling. De effectiviteit. Je kan iets ter kennisgeving aannemen, maar je hebt altijd nog een keus om er wel of niet iets mee te doen.
Mijn collega zal er weinig mee doen, en gaat onverstoord verder. Ik denk erover na, ga na wat het met me doet en waarom het dat met me doet. Ik denk erover waarom zij onverstoord verder kan gaan en realiseer me dat ook dat een keus is.
Je hebt je leven zelf in de hand. Er gebeuren in je leven altijd dingen waar je geen invloed op hebt, of niet meer op kan hebben. Maar het is uiteindelijk je eigen keus wat je ermee doet. Blijf je in je verdriet? Of geef je jezelf de ruimte voor het verdriet? Het is een verschil. Ieder mens is daarin weer anders. Mensen zijn niet te vergelijken. Iedereen ziet de wereld anders. Mijn wereld is niet de jouwe. Mijn blauwe lucht is niet jouw blauwe lucht, omdat je toch iets anders ziet dan ik - al kijken we vanaf dezelfde plek op hetzelfde moment naar diezelfde blauwe lucht. De mate waarin je op zoek bent naar jezelf en je eigen ontwikkeling zal voor een ieder anders zijn, en ook van moment tot moment verschillen. En zelfs die collega maakt een persoonlijke ontwikkeling door ook al lijkt het op het eerste oog van niet.

©2013, JaneOnira

2 opmerkingen:

  1. Je schrijft heel ware dingen in dit stukje ! Toch vind ik persoonlijke ontwikkeling altijd een wat wollig begrip. Misschien omdat je je eigen ontwikkeling niet echt van buitenaf kunt begrijpen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is een heel goed blog.
    Ook ik denk zo zoals jij het beschreven hebt.
    Hoewel het per situatie anders is. De ene keer kan ik denken zoals je collega. De andere keer zoals jij omschrijft.

    BeantwoordenVerwijderen