woensdag 28 augustus 2013

Hieperdepiep Hoera!


Verjaardagen. Ik ben er niet zo van. Gezellig met z’n allen zitten en zogenaamd sociaal gezellig doen met mensen die je amper kent, die je niet zou willen zien of er niet eens een echt gesprek te voeren valt omdat er altijd iemand het hoogste woord moet hebben. Ik ben dan dus ook niet echt van de verjaardagen. Naar de verjaardagen van mijn naasten (als ze het vieren) ga ik – als ik kan. Naar verjaardagen van kleine kinderen ga ik ook. Bij kinderverjaardagen heb je zelf nog enigszins plezier omdat die kleintjes nog vol enthousiasme het cadeau uit je handen rukken en het papier open scheuren op zoek naar wat er toch onder verstopt zit. Ook al ga je na een uurtje weg met bonkende koppijn – het was vermakelijk en kind is blij want die kreeg een cadeautje (en snoep en taart). Maar volwassen verjaardagen? Nee. Oké, je ziet weer eens mensen die je anders niet zou zien en dat is waarom het vaak toch altijd wel meegevallen is als je van een verjaardag afkomt. Maar dat ik sta te springen om leuk en ‘gezellig’ naar een verjaardag te gaan? Nee.
Het  mag dan ook geen verassing zijn dat ik mijn verjaardag niet vier. Mijn directe naasten daar kom ik niet onder uit, die staan gewoon op de stoep en kan ik natuurlijk niet de toegang weigeren. Verder laat ik het zoals het is en schenk ik er vooral geen aandacht aan. Behalve het trakteren op werk, dat is zo’n verplichte cultuurding op mijn werk. Hoewel ik het wel leuk vind en het waardeer als mensen aan mijn verjaardag denken en een kaartje of berichtje sturen – en ik toch teleurgesteld ben als ze dat niet doen.
Het lastige van jarige mensen vind ik ook cadeaus. Leuk om te krijgen zeker, leuk om te geven ook. Een echt cadeau is leuker geven dan enkel wat geld. Het probleem is alleen dat ik vaak niet weet wat te geven. Zeker als iemand geen wensen heeft (en anders dat koopt wat de persoon hebben wilt, dat is ook saai) kom je toch al snel op de standaard dingen uit. Originaliteit is leuk, maar wat is nog origineel en heeft de ander ook echt iets aan? Originele flutcadeaus die bovenop de kast belanden vind ik ook niet leuk om te geven. Je komt al zo snel uit op de standaard dingen; een luchtje, boeken, bloemen, een cadeaubon. Een uitje cadeau doen (of iemand ergens mee naartoe nemen) is altijd leuk, maar ook daarin is het soms best lastig, te duur of heb je dat vorig jaar al gedaan. Soms is een envelop met inhoud toch het beste, er is in ieder geval niemand die daarvan zegt: ‘euh, bedankt, maar...’
Tja; het zijn van die belangrijke levensvragen he? Wel of niet een cadeau? Wel of niet gaan? Maar de (volwassen) persoon die zijn/haar verjaardag viert is het waarschijnlijk niet (meer) te doen om de cadeaus of de hoeveelheid geld die het oplevert; meer om samen te zijn met mensen om wie je het meeste geeft. Deze mensen maak je ook blijer met je aanwezigheid dan met een geweldig al dan niet origineel cadeau of envelop met geld. Tenzij het een kind is natuurlijk. Die interesseert het niet dat jij er bent, als hij/zij maar een cadeau (of geld) krijgt en taart en snoep mag eten...

©2013, JaneOnira

Geen opmerkingen:

Een reactie posten