zondag 26 februari 2012

De tijd zal het leren


Overmand door emotie.
Overmand door zorgen.

Het leven is soms niet zoals je wilt zijn. Ik schrijf er regelmatig over. Soms brengt het leven niet wat je wilt, wat je had gedacht of had gehoopt. Dat is ook mij gebeurd. Het schrijven, of typen in dit geval, werkt. Al is het maar even. Al is het maar een klein beetje.
Een hart verscheurende pijn. Een bepaald beeld. Een muziek. Woorden. Iets wat het gevoel triggert. Die de pijn oproept. Een stekende, allesoverheersende pijn. Pijn en verdriet.
De mensen die het ooit hebben ervaren zullen weten waar ik het over heb. Het moment dat je geraakt wordt. Je hart uit elkaar springt en je enkel pijn voelt. Een pijn die eigenlijk niet te omschrijven valt. Zo hevig. Daarna volgen de emoties. Alle emoties door elkaar heen. Verdriet, woede, maar ook hoop en kracht. Gedachten en emoties die over elkaar heen tollen, samen vechten om een plekje. Een plaats om toegelaten te worden, wat niet altijd kan. En als je het dan even kan laten gaan, en alle pijn en verdriet, en alle gedachten en emoties kan laten gaan, dan gaat het weer even. Dan kan je er weer even tegenaan. Tot er weer een moment komt dat het gevoel weer triggert.
Zolang iets nog vers is, er nog geen acceptatie is, zal deze wirwar van gevoel in alle hevigheid plaatsvinden. Keer op keer. Pas later zal het minder worden. Hoewel ik nog niet zover ben, verwacht ik dat wel. Omdat alles uiteindelijk goed komt. Je vind het juiste pad vanzelf. Volhouden, en het juiste komt. Dat is wat ik geloof. Dat is wat ik wil geloven. Dat is waar ik naar streef.
Innerlijke rust. Twee mooie woorden, gecombineerd nog mooier. Een verlangen naar innerlijke rust. Het bereiken van innerlijke rust. Op een dag zal dat zo zijn. Dan zijn gemaakte keuzes definitief de juiste of de onjuiste gebleken. Laten we hopen op het juiste. Dat het pad dat ik insloeg het juiste was, zodat ik dat doel binnen afzienbare tijd kan bereiken. Innerlijke rust.
De tijd zal het leren.
©JaneOnira

3 opmerkingen:

  1. Jane,
    keuzes die je met je hart maakt, zijn altijd de juiste keuzes. Het pakt goed of fout uit, maar het is altijd de goede keuze geweest, omdat je er achter stond met alles wat je bent en had.
    Over andermans keuzes heb je niets te zeggen, leren begrijpen is ook wijsheid, en accepteren is een rijkdom die maar weinigen kennen. Gun jezelf rust en kracht zal groeien. Je bent een mooi mens.

    BeantwoordenVerwijderen