zaterdag 16 december 2017

Eters

Het ingewikkelde aan het krijgen van een groep eters is dat je (of in ieder geval ik) iedereen tevreden wil stellen en dus een menu wil waarbij iedereen goed gevuld naar huis kan gaan. Het lastige is dat iedereen weer eigen smaken, wensen, voorkeuren, diëten, allergieën etc heeft. Dat maakt het samenstellen van een succesvol menu nog best een klus.

Heerlijk vind ik het om in kookboeken te bladeren, recepten te zoeken en te bekijken wat voor lekkers er allemaal te maken valt. Niet te bijzonder, niet te exclusief (want speciaal voor een keer ingredienten kopen vind ik ook weer zo zonde), niet te moeilijk, van te voren voor te bereiden en vooral lekker en voedzaam. Niets is leuker dan dat de eters je huis vol tevredenheid verlaten.

Het is tijd om na te gaan denken, de menu’s uit te pluizen en voorbereidingen te treffen. Menu’s samenstellen en de boodschappen in huis halen (of laten bezorgen als het heel veel wordt – ja gemak dient de mens hoor). Nu al verheugen op de aankleding, de voorbereiding. Waarschijnlijk op de dag zelf stressen om alles op tijd voorbereid en klaar te hebben en enigszins nerveus zijn omdat je hoopt dat iedereen heel blij wordt als ze je huis binnenstappen. Omdat het huis dan heerlijk ruikt naar allerlei etenswaar ruikt en hun magen al beginnen te knorren en ze al beginnen te watertanden op het moment dat ze over de drempel stappen. En dat ze dan vooral rollend naar huis mogen gaan.

Maar ach – belangrijker dan lekker eten, is de gezelligheid. De warmte, vrolijkheid en plezier. Ik hoop op een leuke avond met dierbare mensen. Ik kijk er naar uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten