zondag 23 september 2012

Roddel en achterklap


Wij vrouwen houden van roddelen. Het is een enorm vooroordeel dat we graag ontkennen. Wij, vrouwen, houden helemaal niet van geroddel. Dat het daarbij gaat dat we niet houden van geroddel over ónszelf, dat vergeten we er vaak bij te zeggen. Want roddelen over een ander, tja, daar maken wij ons allemaal schuldig aan.
Zet een stel vrouwen bij elkaar en het begint al snel. “Heb je gehoord dat...” ‘Nee!!’ “Wist je dat...” ‘Dat meen je!’ En zo verder. Bla bla bla. Praat. Praat. Praat. We kunnen het heel hard ontkennen maar vrijwel iedereen maakt zich er schuldig aan. Mannen, let op, het is niet iets typisch vrouwelijks. Wij, vrouwen, weten heus wel dat jullie ook wel kunnen roddelen hoor, vergis je niet!
Er wordt al een oordeel geveld zonder dat een ander eraan te pas is gekomen. De roddel van de één, wekt een reactie op bij de ander. Die ander reageert emotioneel en triggert de roddelaar tot het aanzetten van wat zij er zelf allemaal wel niet van vindt. Zonder dat de persoon om wie het draait gehoord wordt. Niet netjes.
Sommige personen leven om te roddelen lijkt het wel. Geen geheim zal echt veilig zijn bij deze persoon. Wat is dat toch? Is dat omdat deze, vrouwelijk, persoon geen leven heeft? Haar eigen leven niets waard vindt en daarom spanning en sensatie van andermans leven opzoekt? Omdat het lever van een ander wel die ‘kick’ geeft die zij zelf niet kent? Wat maakt het toch dat we zo graag praten over een ander?
Ik weet het niet. Ik weet niet wat het precies is. Soms irriteert het mij, omdat het leven van een ander mij niets aangaat. Maar soms is het ook heerlijk om even goed te roddelen. Ja, dat zeg ik eerlijk. Ik kan heel schijnheilig opschrijven in het bekende ‘vriendenboekje’ bij de vraag ‘ik hou niet van...’: roddelen, maar zoals gezegd, schijnheilig. Want hoe je het ook went of keert, we doen het allemaal. Bewust of onbewust. Altijd gaat het gesprek wel eens die kant op dat we zeggen ‘ja maar die...’ of ‘de buurvrouw dat...’. Wat dan ook; we roddelen allemaal. Een uitlaatklep, een afleiding van ons eigen leventje?
Wat het ook is, ik doe het. Soms. En soms ook niet. Soms denk ik ‘laat maar’. Lekker belangrijk. Leven en laten leven. Ik trek mijn eigen plan.

©JaneOnira

Geen opmerkingen:

Een reactie posten