zondag 15 januari 2012

Het gebruik van make-up


Persoonlijk ben ik helemaal geen make-up meisje. Ik loop niet rond met een vol geplamuurd hoofd. Een beetje mascara, soms wat oogpotlood, misschien een lipgloss en dat is het dan wel. Meer hoeft ook niet voor mij. Ik geloof niet dat het zo goed voor je huid is als je die dichtsmeert met allerlei ‘troep’. Ik vind de vrouwen, sorry als ik iemand beledig maar het is mijn mening, die zichzelf vol plamuren en waarvan mijlenver veraf al te zien is dat ze teveel make-up gebruikt hebben, vreselijk lelijk. Nou is teveel natuurlijk nooit goed, en dat geldt zeker ook voor make-up.
Een tijdje geleden volgde ik een visagieworkshop. Niet dat ik dat zelf gekozen had, nee, het was voor een vrijgezellenfeest, dus ach, dan ga je maar mee he? En verassend leuk dat het was! Eerlijk waar. Ik leerde de producten en technieken. Foundation, blusher waren termen die ik wel kende, maar nooit gebruik van maakte. Had ook nooit geweten hoe ik dat zou moeten aanbrengen. Moge duidelijk zijn dat mijn moeder ook geen make-up freak is, dus dan krijg je het automatisch al minder mee.
Sinds die workshop zit ik te twijfelen of ik toch niet eens wat spullen zal aanschaffen. Op zich wel heel leuk. Ik heb gezien en gemerkt wat make-up kan doen. Met het juiste product, kleur en manier van aanbrengen kan je veel bereiken zonder er meteen uit te zien als een barbie-pop. Licht en subtiel. Zodat het niet meteen lijkt alsof je wat ophebt, maar het wel je sterke kanten naar boven haalt. Niet voor alledaags gebruik, dat zou me te ver gaan, maar wel voor verjaardagen, feestdagen of feestjes. Dan is het best leuk. Nooit gedacht dat ik dat zou zeggen.
Echter; make-up is duur. En merk of merk verschilt nogal. Natuurlijk wil je een proefdiervrij, verzorgend en kwalitatief goed product. De juiste kleuren, geschikt voor jouw huid, moeten beschikbaar zijn. Concealer, foundation, blusher, oogpotlood, oogschaduw, mascara, lippenstift, zou je dan ‘even’ moeten aanschaffen. Een rib uit mijn lijf volgens mij. Maar toch, toch is het best leuk. Dus wie weet, op een dag, loop ik er nog volledig verzorgd ge-make-upt bij. De dag dat ik genoeg geld voor mezelf heb gespaard om te denken ‘ja, het mag’. Dan ga ik los. En koop ik het gewoon. Gewoon omdat het dan kan, en omdat ik het wil. Omdat ik mij beter wil voelen op de leuke momenten. Daarom.
©JaneOnira

2 opmerkingen:

  1. Leuk, ook wel herkenbaar. Ik gebruikte jaar in, jaar uit oogpotlood en mascara. Maar al die oranje plamuur-gezichten? Niet voor mij. Tot ik ook die andere kant ontdekte: de subtiele make-up, die kunt gebruiken om er contradictorisch genoeg 'natuurlijk' uit te zien. De nude-look. Maar dan wel net ietsje egaler, blossen op de juiste plekken, dat werk. Gewoon lekker doen! Ik heb gaandeweg een en ander aangeschaft, en gebruik het soms, als ik me leuk wil voelen. En dat is toch gewoon heerlijk? :)

    BeantwoordenVerwijderen