zaterdag 1 oktober 2011

Het belang van een goede administratie

Het bijhouden van je eigen huishoudelijke administratie is erg belangrijk. Het geeft je overizcht en je kan makkelijk iets terugvinden als je iets nodig hebt.

Hoe doe je dat dan?

Zelf bekijk ik alle binnenkomende post meteen zodra ik het krijg. De post waarvan ik vind dat ik die niet hoef te bewaren gooi ik meteen weg. De overige post gaat bij mij in een speciaal daarvoor bestemd bakje. In dat bakje leg ik dus alle papieren die ik belangrijk vind of waar ik nog iets mee moet. Een keer in de week pak ik die stapel en loop ik hem langs. Ik stuur mailtjes of ga een bedrijf bellen als dat nodig is en ik betaal de rekeningen. Daarna doe ik alle papieren in mappen. Ik heb een kastplank vol met ordners. Daarin zitten tabbladen en daarin stop ik alle papieren, gesorteerd per bedrijf. Zo kan ik ook makkelijk alles terugvinden als ik iets opnieuw wil opzoeken.
Ook bekijk ik wekelijks mijn rekeningen. Voordat ik de papieren sorteer betaal ik de rekening, Ook mijn saldo check ik; zo kom ik nooit voor onverwachte saldodalingen te staan. Alle inkomsten en uitgaves schrijf ik op zodat ik precies weet wat er in en uit gaat. Aan het eind van de maand reken ik alles uit, en weet ik of er netjes meer is ingekomen dan eruit is gegaan. Ik probeer er altijd voor te zorgen dat mijn rekening 'gezond' blijft. Dat er altijd wat op staat. Soms komt er ineens een hogere rekening, of die ene jaarrekening waar je niet aan had gedacht, of wanneer je die maand misschien net een extra verjaardag hebt. Het resterende bedrag zet ik op mijn spaarreking die ik dan alleen aanbreek als het echt nodig is.
In financieel moeilijkere tijden kan je erg veel hebben aan je eigen administratie. Je weet precies waar je hoeveel aan uitgeeft, en waar je dan nog op kan bezuinigen. In de mappen kan je altijd de contracten en abonnementen nalezen om te kijken of het wat goedkoper kan of dat een ander abonnement misschien wel voordeliger is en misschien ook net zo goed.

Iedereen heeft zo zijn en haar eigen manier om alles bij te houden, en sommigen doen het ook gewoon niet. Ik heb er echter veel baat bij om het op deze manier te doen, het geeft echt veel overzicht en duidelijkheid voor jezelf. Tevens krijg je soms narekeningen waarvan je wist dat je die al betaald had, of helemaal niet meer gebruik had gemaakt van die service. Door al die papieren netjes en overzichtelijk te bewaren kan je ook dat makkelijk weer terugvinden.

De tips op een rij

- Bekijk al je binnenkomende post meteen
- Onderneem meteen actie op de binnenkomende post als dat nodig is, of doe dat op een vaste dag in de week
- Berg je papieren netjes op en bewaar ze goed.
- Koop een paar ordners en tabladen en orden je papier; schep orde in de chaos!
- Betaal rekeningen meteen of doe dat ook op een vaste dag per week
- Schrijf al je in- en uitgaves op, en reken je balans uit aan het eind van de maand
- Probeer je rekeningen 'gezond' te houden, bezuinig als dat nodig is en kijk dan kritisch naar de uitgaves
- Zet het geld wat je over hebt op een spaarrekening zo heb je altijd iets achter de hand voor grotere uitgaves of voor leuke dingen als bijvoorbeeld een vakantie.
- Blijf het consequent doen. Laat niet alles ophopen dan heb je er meer werk aan dan wanneer je het netjes bijhoud.


©JaneOnira

http://www.xead.nl/het-belang-van-een-goede-administratie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten