donderdag 6 oktober 2011

Als ik toch eens...

 

Kon doen wat ik wilde

Dan had ik een perfect gelukkig leven. Dan ben ik volledig gezond en heb ik geen last van pijntjes hier en daar. Dan heb ik een fijne relatie en een kindje op komst. Dan woonden we in een mooi huis, een vrijstaand huis in een rustige omgeving maar wel dichtbij winkels. Dan heb ik een leuke baan met veel vrijheid. Dan kan ik mijn tijd zelf indelen. Dan studeer ik. Dan spreek ik veel af met vrienden en familie. Dan ben ik gelukkig.

En dan heb je een saai leven

Want als alles is zoals je wilt, dan is er niets meer om naartoe te streven. Niets meer om te bereiken. Ik vraag me af of je dan wel werkelijk gelukkig bent. Of je dan wel echt gelukkig kan zijn. Want als je alles al hebt dan is er toch niets meer aan?

Hoop doet leven

Het streven naar deze dingen maakt dat het leven waardevol is. Het streven naar geluk maakt je strijdlustig. Je wilt iets bereiken en daar ga je voor. Je hoopt dat alles goed komt, en alles zal ook goedkomen. Je leert je vanzelf aan te passen of doelen bij te stellen.

Niet alles loopt zoals je wilt

Zo is het leven niet. Hoe graag je het misschien ook zou willen, je hebt niet alles in de hand. En dat is best lastig. Zo zal je altijd geconfronteerd worden met nare dingen, met pijn, lijden en ziekte. Is het niet bij jezelf dan wel bij je naaste. Daar kan je jezelf niet tegen wapenen, daar kan je niets aan doen. Dat overkomt je.

What doesn't kill you makes you stronger

En zo is het.

Als ik toch eens....

Vul maar in. Streef dat na. Lukt het niet, dan lukt het niet. Dan stel je het doel bij en streef je dat na. Omdat je niet alles hoeft te bereiken om gelukkig te zijn. Geluk zit in kleine dingen, en niet helemaal in het behalen van de doelen die je hebt gesteld. Geluk zit in jezelf.

Je hebt altijd een keus

Het leven bestaat uit het maken van keuzes. Die keuzes bepalen waar je staat. Die keuzes maken jou tot wie je bent. Of het nu goede of slechte keuzes maakt; het leven is een groot leerproces.


©JaneOnira

Geen opmerkingen:

Een reactie posten