zondag 25 september 2016

Ben ik wie ik wil zijn of wil ik zijn wie ik ben?

Soms weet ik niet wat ik met mezelf aan moet. Alsof ik mijzelf volledig kwijt ben geraakt. “Luisteren naar jezelf” is het advies. Maar hoe doe je dat als je probeert te luisteren maar niets hoort? Dat je niet meer weet wat je eigenlijk wil of wat je eigenlijk voelt? Dat je jezelf in de loop der tijd bent verloren. Kwijt geraakt, verdwenen. Last van onzekerheden, ongemakkelijkheden, ontevredenheid, en niet bij machte om het op te lossen. Ik verzand in zelfmedelijden en excuses, ben hard voor mezelf.

Hoe ga ik mezelf weer vinden? Hoe ga ik mijzelf weer waarderen? Hoe ga ik weer van mijzelf houden? Hoe ga ik voor mij zelf opkomen? Hoe weet ik waar mijn grenzen liggen? Hoe geef ik die grenzen aan? Hoe zorg ik ervoor dat ik niet bij iedereen om bevestiging jengel? Hoe zorg ik ervoor dat ik kan staan voor wat ik denk, vind en voel zonder mij iets van anderen aan te trekken? Hoe stop ik met zorgen voor anderen en zorg ik voor mezelf? Hoe zorg ik ervoor dat ik niet op anderen afreageer? Hoe zie ik wat mij daadwerkelijk dwars zit? Hoe stop ik met alles wegstoppen of weglopen? Hoe zorg ik ervoor dat ik lekkerder in mijn vel zit? Hoe zorg ik ervoor dat ik weer weet wie ik ben? En wat ik wil zijn – en niet wat ik denk dat anderen willen dat ik ben of wil zijn?

Het is ingewikkeld. Echt ingewikkeld. Het is moeilijk uit te leggen. Het is als het zoeken naar het spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Ergens in die hooiberg zit mijn ware ik verstopt. Ik moet deze vinden. En niet alleen vinden, maar ook accepteren. Ook al voldoet het niet aan mijn eigen verwachtingen of aan verwachtingen van alle anderen.

Het kan niet zo langer doorgaan. Het is niet goed voor mezelf en zeker niet voor de mensen dicht om mij heen. Waar te beginnen?


Ik verzand in excuses, ik hoor het mezelf al doen. Ik ben veels te druk om mij bezig te houden met mijzelf. Andere dingen zijn belangrijk, ja. Maar dit is ook belangrijk. Misschien nog wel belangrijker dan alle andere dingen. Want als ik beter in mijn vel zit, gaan de andere dingen ook makkelijker. Of neem ik minder hooi op mijn vork. Verander de wereld en begin bij jezelf. Ik weet het. Ik weet het allemaal. Het zou niet moeilijk moeten zijn. Het is feitelijk een keuze. Ik wil dat er iets verandert, dus ik moet daar iets voor doen. Ik weet alleen niet goed hoe dat aan te pakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten