dinsdag 20 oktober 2015

Life changes

Soms is het leven even heel ingewikkeld. Allerlei kansen en mogelijkheden verschijnen aan de horizon. Hartstikke leuk zou je denken. En ach, het is ook leuk. Sterker nog; het is fantastisch. Maar tegelijkertijd is het eng.

Ik ben niet zo goed in risico's nemen. Het veilige haventje achter te laten en een nieuw avontuur beginnen. Het maakt me nerveus. Het maakt me bang. Bang dat het niet loopt zoals ik zou willen dat het loopt. Twijfels of het wel het juiste is. Wil ik dit allemaal wel? Wil ik dit allemaal wel nu? Is het de juiste plek?

Het zijn grote beslissingen, met grote gevolgen. Keuzes die je weloverwogen moet maken. Maar waarbij wel de tijd doortikt, dus enige haast is erbij geboden. En doe je dan het juiste? Maak je de juiste keuzes? De wat-als'en blijven door mijn hoofd schieten. Angst dat de timing slecht is. Angst dat alles niet zo mooi is als het lijkt. Angst dat alles uiteindelijk weer mis gaat. Angst dat alles voor niets is geweest.

Ik wil mij niet laten leiden door angst. Maar het zit er wel, continu. Continu vraag ik mij alles af, steeds opnieuw en opnieuw. Even gerustgesteld totdat de onrust en de vragen een paar uur later weer begint. Verandering is spannend. Veranderingen zijn nieuw. Veranderingen waar je niet overal evenveel grip op hebt. Het leven nemen zoals het is en zoals het komt. Geen controle op kunnen uitoefenen. Enkel op de keuzes die je maakt, maar niet hoe ze uitpakken. Maar hoe weet je of de keuzes juist zijn? Of je iets wel of niet moet doen?
Lastig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten