zondag 4 september 2016

Geld, geld, geld

Wat betekent geld voor jou?

Of geld gelukkig maakt? Nee, dat denk ik niet. Geld maakt het leven wel gemakkelijker, dat wel. Het is makkelijker boodschappen doen als je niet bij elk product hoeft na te denken of je het je wel kan veroorloven.

Ik vind geld belangrijk. Ik weet wat ik ongeveer op mijn rekening heb staan en wat ik uit te geven heb. Ik ben zuinig, ik ben absoluut niet iemand die zomaar overal geld aan uitgeeft. Elke dag lunchen in het bedrijfsrestaurant bijvoorbeeld, dat kost een fortuin als ik dat elke werkdag zou doen! Ja, er is wel een geweldige keuze aan (gezonde) etenswaar, maar ik neem vaak genoeg net zo lief mijn eigen gesmeerde bammetjes mee. Net als dat ik liever een eigen flesje water meeneem als ik ergens naartoe ga, dan dat ik het onderweg ga kopen. Tenzij het vakantie is, dan ben ik iets makkelijker, dan “mag” het even.

Ik ben ook een spaarder. Hoewel dat niet elke maand lukt, vindt ik het erg fijn als ik iets opzij kan zetten. Al is het maar een klein bedrag. Een spaarpotje voor onverwachte uitgaven is echt heel fijn. Ik weet dat als de koelkast en de wasmachine er tegelijkertijd mee ophouden, ik beide zou kunnen kopen. Dat soort zekerheid is fijn.


Geld maakt niet gelukkig maar wel het leven makkelijker; zoals ik bovenaan al schreef. Stel dat ik de loterij eens zou winnen. Dat ik een mooi, niet al te groot, vrijstaand huis kan kopen en geheel naar mijn eigen smaak zou kunnen inrichten. Met een hulp voor de huishouding en de tuin. Wat zou dat heerlijk zijn! Dat ik een dag of twee per week minder hoef te werken. Heerlijk zou dat zijn! Dan zou ik meer tijd hebben voor de dingen die ik het liefste doe.

Het hoeft allemaal niet over de top. Ik hoef geen multimiljardair te zijn. Want ik geloof echt dat geld niet gelukkig maakt. Stel dat je zoveel geld heb, dat je niet weet waar je het aan zou moeten uitgeven. Je zou dan echt moeten zoeken naar een tijdsbesteding en een goed doel. Misschien kan je dan wel alles doen wat je leuk vindt, maar gaat dat ook niet vervelen? Is het niet ook fijn je nuttig te maken, van betekenis te zijn? Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het niet kan als je miljardair zou zijn. Het zou alleen anders zijn. Denk ik. Of misschien ook niet. Het staat en valt vast ook met je eigen instelling. Alleen maar meer, meer, meer willen hebben, of kijken naar waar je goed mee kan doen. Dat zou wel weer een voordeel zijn van miljardair zijn. Doen en laten wat je wilt, maar ook goed doen. Goed doen aan mensen die het minder hebben, op die manier van betekenis zijn. Hm, dat is misschien toch ook zo slecht nog niet.


Ach, een miljardair zal ik vast nooit worden. Maar dat is niet erg. Zolang ik mijn hoofd boven water kan houden is het goed. Gezond zijn, een dak boven mijn hoofd, een bed om in te slapen, een douche, schone kleding, wat te eten en drinken, en ik ben tevreden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten