woensdag 23 december 2015

Merry X-Mas

Ik hou van deze tijd van het jaar. Ik houd van de kerstsfeer. Ik houd van de goede herinneringen dat het met zich mee brengt. Ik houd van de korte dagen. De kerstbomen. De kaarsjes. De lichtjes. Het samenzijn.
Waar ik wel een pokkehekel aan heb, is boodschappen doen. Gewoon simpelweg boodschappen doen. Wij zijn maar kort thuis met de kerstdagen, dus ja, veel kerstinkopen hoeven we niet te doen. Toch is het een lang weekend, dus genoeg brood, groente, fruit en dergelijke in huis hebben is wel handig. Dus op naar de supermarkt voor een paar kleine boodschappen.

Wat een ramp. Overvolle supermarkt, drukker dan de al ontzettend drukke zaterdagen. Een persoon met (serieus) 3 karretjes vol. Mensen die chagrijnig kijken omdat ze elkaar in de weg lopen. Mensen klagend in de lange rijen die rondom de kassa’s staan. Mensen die tegen elkaar opbotsen en tegen elkaar gaan schreeuwen dat ze toch eens ‘uit hun doppen moeten kijken’. Of mopperen op de winkelmedewerker dat het product niet meer aanwezig is (alsof deze medewerker daar wat aan kan doen). Wat een verschrikking.

De kerstgedachte van vrede op aarde, saamhorigheid, gezelligheid en warmte; is in de supermarkt heel erg ver weg. Prima als iedereen zoveel boodschappen gaat doen alsof de wereld vergaat, maar houd elkaar gewoon in elkaars waarde. Heb geduld, wees niet gehaast. Wees gewoon beleefd en respectvol naar elkaar. Dat maakt de boodschappen iets beter te doen (ondanks de drukte).

Fijne feestdagen!

1 opmerking: