zondag 2 augustus 2015

Verandering

Ik heb een disfunctioneel, destructief, gedachtepatroon. Dat klinkt wellicht ernstiger dan het is. Ik heb tot slot mijn hele leven deze denkpatronen al en het leven is mij tot nu toe toch best prima afgegaan. Toch begin ik daar nu last van te krijgen en is het iets waar ik nu erg mee geconfronteerd wordt.

Ik zie snel beren op de weg. Ik maak mij snel zorgen. De ‘wat-als’ en ‘ja-maar’ zijn mij niet vreemd. Ik belemmer mezelf veels te veel. En dat is zonde. Ik doe alles graag goed. Ik leg de lat daarbij best hoog. Ik moet van alles van mezelf en maak daar bij voorkeur geen fouten in. Daarbij vergeet ik soms mezelf en wat ik eigenlijk zelf wil.

Dit alles omzetten is niet eenvoudig. Hoe leer je denkprocessen, die je al zo verschrikkelijk lang hebt, nou omzetten in betere, positieve, gedachten? Hoe leer je meer ontspannen in het leven te staan? De druk niet te hoog te maken voor jezelf? Dat is verre van eenvoudig.

Ik heb nu hulp. Een relatief vreemde die tegen mij zegt wat voor irrationele gedachten ik heb. Dat ik het mezelf zoveel moeilijker maakt dan het eigenlijk is. Dingen die je heel goed en ook al heel lang weet, maar nooit echt iets mee deed. De gedachten en gevoelens die je dan wegstopt. Omdat wegstoppen fijner is dan confronteren. Niet pijnlijk. En daarom is het goed, om alles wat je eigenlijk stiekem al wel weet, te leren erkennen. Het is er. Niet meer ontkennen omdat het er niet mag zijn van mezelf of omdat ik vind dat ik mij dan aanstel (er zijn mensen die het veel moeilijker hebben in deze wereld, waar maak ik mij eigenlijk druk om). Ik ben er. Ik besta. Het is mijn leven.


Ik ga mijn gedachtenpatronen omzetten. Het zal vast niet makkelijk zijn en van de een op de andere dag beter zijn. Maar dat is niet erg. Ik werk eraan. Het word beter. Misschien voel ik mij daarna wel meer ontspannen, kan ik meer ontspannen zijn en meer genieten van het leven. Het leven dat soms veel te snel gaat en waar ik zoveel uit wil halen. Maar niet alles moet vandaag. Of gister. Er is ook een morgen. Er is ook een nu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten