woensdag 19 augustus 2015

Orde en structuur

Ik hou van notitieboekjes. Altijd als ik in een winkel loop waar ze mogelijk notitieboekjes verkopen, ga ik er bewust naar zoeken. (En dan hevig teleurgesteld zijn wanneer die winkel het toch niet blijkt te hebben.) Ik moet ze dan even vasthouden, openslaan en bladeren. Ik word hebberig, wil het boekje kopen. Negen van de tien keer doe ik dat niet, ik kan mezelf dan beheersen. Ik weet dat als ik het koop het of lang ongebruikt in de kast blijft liggen, of er 3 blaadjes in geschreven worden en ik dan weer stop. Tel daarbij op dat ik nog heel wat boekjes heb liggen en dat het dus een onnodige uitgave is. En nu zit ik thuis te bedenken hoe graag ik toch een mooi, nieuw notitieboekje zou willen hebben. Waar ik uiteraard dan heel netjes in ga schrijven (dat lukt meestal ook de 1e 3 regels waarna ik het goed voornemen ‘vergeet’ en er lelijk op los pen) en leuke dingen in ga schrijven. Verhaaltjes, blog ideeën, ander soortige gedachten of dingen die ik wil onthouden. En dat doe ik ook, de eerste dag, misschien twee dagen. Maar dan komt de klad erin, en vind ik 2 maanden later het boekje ergens onderin mijn tas, ondertussen met verkreukeld papier en donkere vegen. Of weggestopt in een kastje of in een doos. Waardeloos dus.

Ik hou van lijstjes. Ik zweer bij mijn ‘things to do’ schriftje. En daarbij strepen / krullen als ik iets gedaan heb wat ik van mezelf moest doen. Heerlijk is dat. Eens in de zoveel tijd word ik bevangen door orde en ga ik mijn to do lijst herzien. Schrappen, herschrijven, andere prioriteiten. Heerlijk voelt dat, alsof ik in mijn hoofd en mijn leven weer even opruim. Alles bevangen in de te doen dingen.

Nu wil ik een agenda. Een nieuwe agenda. Waar ik uiteraard ook netjes in ga schrijven en het ga gebruiken voor de to-do dingen en de opdrachten die ik voor mijn studie wil doen. Daarnaast natuurlijk werk- en andere nevenzaken. Heerlijk lijkt me om dat weer op papier te doen.

Het afgelopen jaar heb ik mijn agenda bijgehouden op mijn telefoon. Hoewel dat op zich prima werkt, verlang ik nu toch naar een papieren agenda. Een agenda op papier geeft mij toch meer overzicht, kan ik makkelijker in strepen en makkelijk dingen inzetten of doorkrassen. Ik kijk er nu al naar uit om de agenda te vullen.

Ik hou van orde. Ik heb het nodig om het leven beheersbaar te houden, om mezelf beheersbaar te houden en niet ondergesneeuwd te raken in alles wat ik zou kunnen of willen doen. Waarbij ik wel moet letten dat ik niet teveel van mezelf eis, en niet alles tot de nok vol plan, en ook ruimte overlaat voor spontaniteit of als dingen toch anders lopen dan gepland. Maar ik verheug mij op morgen. Want morgen ga ik een agenda kopen. Jeej.

1 opmerking:

  1. Haha... Dit blogje zou ik zo op mijn site kunnen zetten. Ik ben precies zo. Heerlijk.
    Heb nu weer twee nieuwe boekjes thuis liggen om straks al mijn "tarot"kaart leggingen ed in te verwerken. Maar ja, dat netjes schrijven he haha.

    BeantwoordenVerwijderen