maandag 10 augustus 2015

Op een dag

Zal ik een boek geschreven hebben. Dat lijkt mij nou echt wat. Een eigen boek. Dan zou ik nu schrijven dat ik een boek geschreven heb. Sterker nog, dat het boek te koop is. En mooier, dat mensen het boek ook kopen. Dat andere mensen het willen lezen. Dat lijkt me toch zo machtig.

Het lijkt me ook geweldig om te doen. Een eigen boek schrijven. Uren achtereen achter je laptop. Een notitieboekje in de tas zodat als er tussentijds ideeën opgedaan worden, dat meteen ook opgeschreven kan worden, waar je ook bent, en dat later kan verwerken in het boek dat je aan het schrijven bent. Je ziel en zaligheid in dat boek. En ondertussen ook nog wat inkomsten eruit genereren. Hoeft niet veel te zijn, gewoon een extra zakcentje. Omdat mensen je boek willen lezen. Dat ze denken ‘wat een origineel boek’ ‘wat prachtig geschreven’ ‘heb je dat boek al gelezen?’. Mijn hart gaat al sneller kloppen bij die gedachten.

Dromen zijn vaak mooier dan het werkelijke leven. Want waar haal je de tijd vandaan? Waar haal je de inspiratie uit? Hoe hou je het vol om dat wat je begint ook echt af te maken? Hoe weet je of het goed is? Hoe verbeter je eigen Nederlandse taal, waarvan je weet dat de grammatica niet je sterkste kant is?

Ik ben er al een paar keer aan begonnen. Maar geen enkel stuk heeft een einde. Een paar A4’tjes. Hooguit. Meer niet. Dan ben ik het weer zat. Of heb ik er geen zin meer in. Of vind ik het niet goed genoeg. Heb ik andere prioriteiten. En vergeet ik het.

Tot die dag dat je weer zin hebt om te schrijven. En dan niet een klein stukje, maar een echt verhaal. Een boek. Met een begin en een eind. Pagina’s dik. Omdat ik dat leuk vind. Niet om iets waaraan begonnen is af te maken. Nee, een nieuw verhaal. Een nieuw boek.

Leuk vinden is niet genoeg. Je moet het ook nog kunnen. Doorzetten. Het hoeft niet in een dag af te zijn maar het laten liggen er nooit meer mee verder gaan schiet ook niet op.

Ach, wie weet. Wie weet op een dag. Misschien wel. Misschien ook niet. We zullen zien. Vandaag begin ik weer aan een nieuw boek...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten