zaterdag 18 juli 2015

Holiday

Vakantie, vakantie.

Het lijkt wel het gesprek van de dag. Ineens is het vakantietijd. Iedereen gaat weg of komt lekker bruin gekleurd en uitgerust weer terug. Vakantieverhalen en de vragen ‘wanneer heb jij vakantie’ en ‘waar ga je heen’?

Die laatste vraag wordt altijd met een zekere vanzelfsprekendheid uitgesproken. Alsof je in de vakantie weg moet gaan. Terwijl je vakantie ook prima thuis kan houden. Vakantie is niets moeten, niet werken, even ontspannen, even niets. Dat is waar vakantie om gaat. En natuurlijk, weg gaan, even weg van huis is heerlijk. Het weg zijn van de sleur en de gewoonte van alledag, het verblijven in een andere omgeving; niets is fijner dan dat. Maar het is niet zomaar voor iedereen weg gelegd.

Niet veel mensen staan daarbij stil. Dat ‘op vakantie gaan’ niet vanzelfsprekend is. Op vakantie gaan, weg gaan van huis, verblijven op een andere locatie, is niet een vanzelfsprekendheid. De financiële middelen zijn niet toereikend of privé omstandigheden laten het niet toe. En die vragen over waar je dan naartoe op vakantie gaat, maakt dat je bijna gaat verontschuldigen waarom je niet weg gaat, maar de vakantie doorbrengt in eigen huis. Waar overigens helemaal, maar dan ook helemaal, niets mis mee is. Tot slot is het niets moeten al heerlijk. Maar toch blijft stiekem het gevoel het te moeten verantwoorden, het moeten uitleggen dat je niet op vakantie gaat maar gewoon thuis blijft. Omdat het niet voldoet aan de standaard en andere mensen dat (lijken?) te verwachten.


Vanaf nu kan ik ook zeggen ‘ja, ik ga ook op vakantie’. Weg van huis en haard. Geen vakantie op ‘balkonia’ dit jaar. Maar lekker een paar dagen weg. Even naar een andere omgeving en hopelijk genieten van de rust en het even niets moeten. Hopen op mooi weer, dat wel. Maar als het minder mooi weer is, vermaken we ons vast ook wel. Ik blijf wel in Nederland. Zal ik dat ook moeten gaan uitleggen? Waarom ik in Nederland blijf en niet het vertier ga opzoeken in een of ander zonnig prachtig klinkend land? We zullen zien. Het maakt mij niet uit. Ik heb binnenkort vakantie en ik ga weg. Jeej.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten