zondag 5 juli 2015

Alles of niets?

Stel dat alles zou mogen en kunnen in het leven. Niets is een probleem. Wat zou ik dan willen?

Ik zou willen studeren, 2 dagen per week besteden aan studie. En als ik de ene studie klaar heb, begin ik aan de volgende. Ik zou huiswerk maken en af en toe naar de universiteit gaan. Heerlijk lijkt me dat.

De andere 3 dagen zou ik willen werken. Ik zou boeken willen recenseren. Ik zou boeken willen vertalen. Ik zou boeken willen inspreken als luisterboeken. Ik hou van boeken. Lekker vanuit huis werken, zelf je tijd bepalen. Nooit meer in de file staan. Nooit meer druk en moeten. Gewoon doen omdat ik het wil en er lol in heb.

In de weekenden zal ik doen waar ik op dat moment zin in heb.
Lekker erop uit, leuke dingen doen met manlief, familie bezoek, vrienden bezoek, series kijken op de bank, boeken lezen voor mijn plezier, lekker niksen, kleuren. Ja kleuren voor volwassenen. Deze rage (is het nog wel een rage?) heeft ook mij in zijn (haar?) greep. Lekker kleuren, verstand op nul en lekker doen. Luisterboek of muziek op de achtergrond.
Ik zou een huishoudster hebben en een tuinier. Ik zou genieten van het schone huis en de mooie en verzorgde tuin. Ik woon in een fijne woning. Hoeft niets bijzonders te zijn. Gewoon een woning, een eengezinswoning. Geen appartement meer, maar lekker de tuin in kunnen lopen als je dat wil. Beneden leven, boven slapen. Heerlijk lijkt me dat.

Ik zou willen dat in dat leven iedereen die mij dierbaar is gezond en gelukkig is. Net zo veel plezier heeft in het leven dat ik dan heb. Ik zou genieten van de kleine dingen. Van de vogels die fluiten, de bloemen die bloeien, of de bladeren die vallen als het herfst is. Ik zou gezond leven, regelmaat hebben in mijn leven. Misschien wel een paar kinderen. Ik zou regelmatig sporten en ga dagelijks naar buiten. Een stukje fietsen of een stukje lopen, en genieten van de wereld om mij heen.

Maar de werkelijkheid is anders.
Er moet geld verdiend worden. De studie moet ergens van betaald worden. Echt taalgevoel heb ik niet, ook al heb ik nog een extra cursus spelling gedaan. Ik spreek geen andere taal vloeiend, dus dat boeken vertalen wordt lastig. Vanuit huis werken kan niet in de zorg. Een eengezinswoning heb ik niet. Een huishoudster en een tuinder kan ik mij nu niet veroorloven. Gezond leven doe ik niet, hoewel ik wel stappen heb gemaakt (kom ik later op terug). In het leven is niet altijd iedereen gezond en gelukkig, zo werkt het leven niet.


Maar toch. Ook al is de werkelijkheid anders, het is prima. Het is goed. Het is niet het ideaal, maar dat zegt niet dat het nooit komen gaat. Wie weet wat de toekomst brengt. Wie weet hoe het leven loopt. Het is goed dat het niet te voorspellen is, het zou anders maar een saaie boel worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten