maandag 1 april 2013

Ben ik een vrek?


Wikipedia noemt een vrek: een zuinig persoon die zich voornamelijk op financieel gebied opstelt als weigerachtig in uitgeven van geld. Tevens getuigt hij meestal van een overdreven spaarzaamheid, vaak zelfs ten koste van basiscomfort en basisbehoeften. Ook zal dit vaak gepaard gaan met enerzijds onwil bezit te delen en anderzijds een drang tot hebzucht.
Wellicht niet een geheel positieve benaming, maar toch vind ik mezelf wel onder de ‘vrekken’ vallen.
Zuinig; dat ben ik zeker. Weigerachtig in uitgeven van geld; absoluut. Overdreven spaarzaamheid; spaarzaam wel, overdreven? Ik vind van niet. Ten koste van basiscomfort en basisbehoeften? Nee, dat dan weer niet. Gelukkig staat er het woordjes ‘vaak’ bij dus niet altijd. Klopt het toch. Onwil bezit te delen, ja en nee. Drang tot hebzucht; in zekere zin wel ja. Maar...
Ik vind het leuk. Ik heb er lol in. Uit noodzaak gedwongen mijn financiĆ«n eens onder de loep te nemen en goed op de uitgaven te letten, is het vrekken ontstaan. Ik hou van zekerheid, dus ook de financiĆ«le zekerheid. Dat is iets wat ik altijd al heb gehad, wat ik uit mijn opvoeding al heb meegekregen. Zonder een kleine spaarbuffer voel ik mij ongemakkelijk. Wanneer ik een maand meer heb uitgeven dan er binnen gekomen is, word ik zenuwachtig. Kasboekjes en budgetteren, plannen maken vind ik leuk. Blij word ik als ik geld overhoud. Blij word ik als ik iets op mijn spaarrekening kan zetten, al is het maar €2,-. Ik wil zoveel en ik ben soms ook bang. Bang om terug te vallen in inkomsten, bang niet meer in mijn woning te kunnen blijven wonen, bang om eventuele kinderen later niet te kunnen laten studeren. En daarom vind ik het zo belangrijk om op te letten. Om goed doorgedacht met geld om te gaan.
Het gaat niet ten koste van mijn basiscomfort en basisbehoeften. Folders gebruiken als toiletpapier. Het toilet niet doortrekken. Zonder licht aan douchen (ik heb geen raam in de badkamer); dat zijn voorbeelden die voor mij te ver gaan. Veels te ver. Ik ben wat dat betreft geen ‘echte’ vrek zoals de definitie van Wikipedia, een ‘lichte’ vrek zou ik mezelf liever willen noemen. Ik let op wat ik uitgeef, ik bespaar waar ik kan maar ik leef wel.
Het is leuk; het is een sport om van zo min mogelijk geld rond te komen. Om aanbiedingen te bekijken en te bedenken waar en hoe je het budget van deze maand zal uitgeven. Maar daarnaast ben ik wel gesteld op mijn luxe. Verstandig omgaan met geld, dat is wat ik doe. Soms misschien iets te voorzichtig. Ik laat ook veel dingen omdat ik denk/vind dat het niet kan, terwijl dat wellicht wat te overdreven is. Maar des te meer blij ben ik als ik eens uit eten ga of naar de film. Omdat ik dat maar zelden doe, kan ik er extra van genieten. Want hoe leuk is het om geld uit te geven wat je ook hebt, en gewoon bedoeld is om jezelf eens lekker te verwennen? Zo af en toe dan.
©JaneOnira

1 opmerking:

  1. Ik deel je mening mbt "vrek"
    Ik val er ook onder.
    je kunt je geld maar eenmaal uitgeven. Laat dit dan wel aan het juiste zijn!

    BeantwoordenVerwijderen