vrijdag 9 maart 2012

Wat..Als..Dan...


Hoe vaak stelt men zichzelf niet de vraag; wat als? Als wat? Dan wat? Wat dan?
Jezelf deze vraag stellen is menselijk. Iedereen komt wel eens in situaties waarvan je denkt; had ik dat maar anders aangepakt. Of ‘als ik dit niet had gedaan, dan’. Je kent het wel. Niets menselijker dan twijfelen over het juiste.
In hoeverre hebben wij eigenlijk hand in hetgeen ons overkomt? Overkomt ons dingen of hebben we het er zelf naar gemaakt? Is er een plan voor ons als wij het leven krijgen? Staat ons leven al vast als we geboren worden? Of veranderd dat met de omstandigheden die ons leven verschijnen? Zijn deze ‘omstandigheden’ toeval of stond dat al vastgelegd?
Soms vraag ik mij dit soort dingen af. Zou God of een andere hoge macht, net hoe je het zelf ziet of noemen wilt, al weten hoe jouw leven eruit gaat zien? Waarom is er ellende in de wereld? Waarom maken mensen nare dingen mee? Zit overal een reden achter, of ‘overkomt’ ons dingen?
Zijn de dingen die ons ‘overkomen’ bedoeld om ons inzichten te geven? Om van te leren? Om het meest uit jezelf te halen en je bestaan op aarde?  Maar waarom bestaan er dan ‘slechte’ mensen? Waar zit het goed en waar het kwaad? Waar komt het kwaad vandaan en hoe weet je wat het juiste is?
Het leven is eigenlijk maar een ingewikkeld iets. We zijn er, op deze aarde. Maar waarom? Waarvoor? Is er überhaupt wel een doel? Is er een hogere macht? Is er meer tussen hemel en aarde?
Staat ons leven al geschreven op het moment dat we ter aarde komen? Zijn alle dingen voorzien te zijn geweest? Komen er nare dingen op je pad om je te laten inzien dat je op het verkeerde pad zat? Dat je een andere weg in moet slaan? Maar hoe zit het dan met ziekte en gezondheid? Waarom is de één een lang leven beschoren, en een ander niet?
Een hoop vragen. Vragen waar je nooit een zeker antwoord op zal kunnen hebben. Simpelweg omdat wij mensen dat niet weten. Niet zeker weten. We kunnen dingen geloven, ieder vanuit zijn of haar eigen perspectief. Maar het zeker weten? Dat weten we alleen achteraf.
©JaneOnira

1 opmerking:

  1. Ik had je vd week al een reactie gestuurd maar toen liep mijn pc vast en was mijn reactie weg
    :(

    Bijzonder om te lezen. Ik had nl zo'n zelfde blog klaar staan om te plaatsen maar heb dit nooit gedaan. Te zweverig vond ik eerst. Maar toch vind ik het leuk om hierover te filosoferen...

    BeantwoordenVerwijderen