zaterdag 25 februari 2012

Ik ben een lijstjesmeisje


Ik hou van lijstjes. Een boodschappenlijstje. Een to do lijstje. Een financiĆ«n lijstje. Het maakt mij niet uit, ik maak overal lijstjes van. Gewoon, omdat het mij helpt. Het helpt overzicht te houden in de chaos. Het geeft mij een houvast, een ‘leidraad’. Niet zozeer een leidraad in het leven, maar het maakt wel dat ik dingen niet vergeet.
Ik hou van plannen. Daar maak ik dan natuurlijk graag een lijstje voor. Vandaag wil ik dit en dat doen. En eigenlijk maak ik het liefst een lijstje voor de hele week. Wat ik allemaal wel niet moet doen die week. En als dingen dan net iets anders lopen en ik niet aan het afwerken van het lijstje toekom, is dat niet zo’n ramp, dan komt het de week erna weer op mijn lijstje. Al moet het ook niet teveel in de soep lopen, want dan kan ik wel weer van slag raken.
Ik word gewoon blij van lijstjes. Ik hou van overzicht en duidelijkheid. Weten waar ik aan toe ben, zekerheid. Wat overigens niet wil zeggen dat ik geen spontane dingen doe, maar hoe meer ik mij in een lijstje heb vastgebeten, hoe lastiger ik het vind om er wel degelijk van af te wijken. Daarom moet ik erop letten er niet te gefixeerd op raken. Anders worden de lijstjes geen hulp, maar eerder een last.
Er is discipline voor nodig om een lijst te maken. En nog meer om je daaraan te houden. Aan discipline voor mij geen gebrek. Soms heb ik het denk ik juist een beetje te veel.
Lijstjes maken, maakt het leven makkelijker zo wordt er gezegd. En dat is mijn ervaring ook. Maak ik geen lijstjes op papier, dan maak ik ze wel in mijn hoofd. En dat is nog erger dan op papier. Omdat het dan moeilijker is om dingen te veranderen, om het lijstje even los te laten. Op papier is het en uit je hoofd, het geeft houvast, en het is niet zo erg als je ‘iets’ een keer overslaat, je schrijft het gewoon op een volgend lijstje.
Zonder lijstje ben ik echt nergens. Dan vergeet ik helemaal veel dingen. Ik vergeet sowieso vaak dingen, omdat ik ze dan vergeten ben op mijn lijstje te schrijven. Ik functioneer nu eenmaal het best met mijn lijstje. Soms ook op mijn werk. Over het algemeen lukt het mij nu – na jarenlange training – wel de juiste prioriteiten te stellen zonder lijstje. Dan heb ik wel genoeg aan mijn eigen hersenen. Totdat er echt even nog teveel gedaan moet worden, en ik het dan toch even op papier schrijf zodat ik weer even weet wat ik nog moet doen. Het doet me ook vaak inzien dat waar ik mij in mij  hoofd zo druk over maakte, het dan verdwijnt. Dat ik denk ergens geen geld voor te hebben, maar na het nagaan van mijn lijstje dat toch niet zo blijkt te zijn. Of dat ik denk ergens geen tijd voor te hebben, maar door het op te schrijven en het lijstje na te lopen, het eigenlijk alsnog prima loopt. En zo niet, ach, ik heb ondertussen wel geleerd het los te laten. Ook daar zijn lijstjes op papier goed voor. Je gooit ze makkelijk in de prullenbak.
En zo lijst ik dus de hele dag door. Ik heb er nog plezier in ook.
©JaneOnira

2 opmerkingen:

  1. Grappig. Bij mij is het net omgekeerd. Krijg de hippentrip van te veel lijstjes. Maak ze, en vergeet ze dan steevast mee te nemen. Ben meer van de georganiseerde chaos ...:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha, hier nog zo'n lijstjesmonster! Heerlijk, zelfs voor vier dingen in de stad gaat er nog een lijstje in mijn tas! Het liefst plan ik een heel jaar vooruit, weekendjes weg, boswandelingen en sinterklaasavond... herkenbaar!
    Weet je wat erg is: een vent hebben die niet van plannen houdt! Zelfs vakantie boeken is te veel plannen en lijstje, want "hoe weet ik nu waar ik in juli heen wil, of ik morgen zuurkool wil eten en of ik volgende week vrijdag naar de bios wil?". Je ziet, dat is pas lastig! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen