dinsdag 7 februari 2012

Hulde aan de verwarming!


Wat zouden we toch moeten zonder de verwarming? Goed, dan waren er vast wel andere mogelijkheden om onszelf te verwarmen, maar ach, wat ben ik in tijden van deze koude toch blij en dankbaar voor het bestaan van de verwarming! Daarom vandaag... een ode aan de verwarming.
Ik citeer Wikipedia: “ Centrale verwarming (afgekort tot cv)(vaak chauffage genoemd in het Vlaams) is een verwarmingssysteem, waarbij de warmte die nodig is voor de verwarming van de vertrekken van een gebouw, centraal wordt opgewekt en met behulp van een warmteoverbrengend medium (stoom, water of lucht) wordt overgebracht naar deze vertrekken.”
Juist ja. Ik ben allang blij met het bestaan. Ik hou ervan om lekker tegen de verwarming aan te staan. Lekker verhitte billen te krijgen, tot het moment dat ze echt te heet worden, en dan maar even lekker genieten van die warmte. Hoe vaak heb ik in dit stukje al het woord lekker gebruikt? Heel vaak volgens mij. Maar goed, dat geeft mijn blijdschap over de verwarming wel aan.
Mijn opa vroeger had geen verwarming. Die had alleen een kachel. Machtig mooi ding vond ik dat. Het was wel een elektrische, dat dan weer wel. Ik zat graag op de grond voor dat ding om mijn handjes aan op te warmen.
Het schijnt dat het principe van één warmtebron dat de verwarming in het hele gebouw verzorgd, al in tijd van de Romeinen bekend was, maar eigenlijk niets mee werd gedaan tot het begin van de industrialisering. Het eerste bekende systeem in Nederland werd in 1825 aangelegd. Voor die tijd schijnen mensen zich vooral verwarmd te hebben met houtvuur. Ook wel begrijpelijk, denk eens aan zo’n vuurkorf; dat geeft ook van die fijne warmte af. Maar geef mij toch maar die verwarming waar ik wel echt tegenaan kan hangen zonder meteen in de fik te vliegen.
Ik wilde eigenlijk nog een heel technisch verhaal schrijven over hoe zo’n verwarming nu precies werkt, maar dat gaat mij boven mijn pet. Ik ben zo niet technisch aangelegd dat ik mij daar maar niet aan waag. Stel je voor dat ik het helemaal verkeerd zou uitleggen. Nee dan kan ik beter het niet weten, en het me laten uitleggen door mensen die denken dat ze er wel verstand van hebben. Vaak zijn dat toch mannen, voelen zij zich ook weer een held om een vrouw iets uit te leggen.
Dus maar weer even terug naar het gemak van het gebruik van de verwarming. Hoe heerlijk dat is. Hoe ontzettend lekker het is om tegen een verwarming aan te hangen, of de warmte en geur van een verwarming te voelen en ruiken als je vanuit een andere ruimte komt. Wat een heerlijkheid. Het enige wat er bij mij thuis aan ontbreekt is de automatische thermostaat. Zo eentje die je kan instellen op een bepaalde tijd, dat het al warm is in huis voordat je het bed uitkomt. Ik kan wel een minimumtemperatuur instellen waardoor, bij het bereiken ervan, de verwarming wel aanslaat tot de woonruimte weer die temperatuur heeft bereikt. Maar die tijdsklok hè.. Dat zou toch wel ideaal zijn.
In mijn zoektocht over de verwarming (eigenlijk wilde ik de uitvinder hier bedanken, maar die was niet te vinden) zag ik verschillende berichten over hoe hoog of laag je de thermostaat moet zetten, als je bijvoorbeeld slaapt of niet thuis bent. Een redelijke temperatuur instellen zou ervoor zorgen dat de leidingen niet bevriezen, en dat de verwarming minder ‘hard’ hoeft te werken om die temperatuur te bereiken waardoor het ook kostenbesparend zou werken. Andere bronnen vermelden juist dat het beter is om die verwarming als je niet thuis bent of slaapt, juist wel lager te zetten, omdat dat weer die besparing oplevert. Iemand een idee wat het juiste is?
Zo, brr, krijg het koud achter de computer. Ga eerst maar even tegen die verwarming aanstaan. Warmte. Lekker.
©Jane Onira

Geen opmerkingen:

Een reactie posten